Wat kunt u zelf doen tegen de eikenprocessierups?

Het afgelopen jaar is in onze wijk weer flink veel overlast geweest door de eikenprocessierups. Deze is professioneel aangepakt door Olle de Graaf, die alle nesten tot zelfs in de toppen van de bomen heeft verwijderd. Ondanks alle inspanningen mogen we, als we de media mogen geloven, dit jaar wederom veel overlast verwachten. Maar u kunt zelf óók iets doen om te proberen de overlast te in het komende voorjaar te beperken. Koolmezen zijn dol op de eikenprocessierups! Ons advies: hang een koolmezennestkastje op in uw tuin, bij voorkeur niet in de volle zon en met de invliegopening naar het oosten gericht. Het heeft géén zin om er meer dan een in uw tuin op te gaan hangen want koolmezen hebben hun eigen territorium. Wij hopen dat u allemaal een kleine investering hierin wilt doen, alle beetjes helpen tenslotte! Bovendien is het natuurlijk heerlijk om die vogels in uw tuin te zien. Doet u mee?

Informatie van het RIVM over de eikenprocessierups

De eikenprocessierups (Thaumethopea processionea) is de rups van een nachtvlinder. Op een groot aantal eikenbomen in vrijwel geheel Nederland kan men in de maanden mei, juni en juli behaarde rupsen aantreffen.

Deze rupsen gaan ‘s nachts groepsgewijs – in processie – op zoek naar voedsel (eikenbladeren); vandaar de naam eikenprocessierups. Na contact met de microscopisch kleine, pijlvormige brandharen van deze rups kunnen klachten bij de mens ontstaan zoals jeuk, huiduitslag, irritatie aan de ogen of aan de luchtwegen.

Hoe voorkomt u ongemak?

Vermijd elk contact met de rupsen en resten ervan, zoals met vrijgekomen brandharen en lege nesten. Zorg bij een bezoek aan een (natuur-)gebied met eikenprocessierupsen voor goede bedekking van de hals, armen en benen en ga niet op de grond zitten. Waarschuw kinderen voor het gevaar van de rups. Kies wanneer het mogelijk is voor een andere route waar geen besmette bomen staan. Ga na aanraking van de rupsen of haren niet krabben of wrijven, maar was of spoel de huid of ogen goed met water. Was zo nodig ook kleren (liefst op 60 °C).
Klachten verdwijnen in het algemeen binnen twee weken. Een zachte crème met bijvoorbeeld menthol of een gel van Aloë Vera kan verlichting geven. Neem bij ernstige klachten contact op met uw huisarts. Als de eikenprocessierups in uw woonomgeving voorkomt probeer te voorkomen dat brandharen of nesten de woning binnenwaaien. Houd zandbakken zoveel mogelijk gesloten en laat geen speelgoed buiten liggen. Houd er rekening mee dat op plaatsen waar eikenprocessierupsen aanwezig waren de brandharen nog geruime tijd (6-8 jaar) voor ongemak kunnen zorgen.