Tentoonstelling en Architectuurroute Structuralisme

Leuk om te weten, onze wijk is opgenomen in de tentoonstelling “Structuralisme in Amersfoort, Leusden en Hoevelaken”. Deze tentoonstelling is te zien van 2 t/m 19 september in het Rietveldpaviljoen aan de Zonnehof in Amersfoort. Naast de tentoonstelling is er een Architectuurroutekaart die je fietsend of wandelend brengt langs bijzondere projecten in de deelnemende gemeenten, waaronder de Eurowoningen.

Onze Eurowoningen zijn een goed voorbeeld van de architectuurperiode het Structuralisme. Het Structuralisme is een reactie op de grootschalige, vaak eenvormige woningproductie van na de oorlog. Architecten vroegen eind jaren vijftig om meer aandacht voor kleinschaligheid en voor andere vormen van wonen en werken. De mens is een sociaal wezen en architectuur en stedenbouw moeten voor plekken zorgen waar ruimte is voor ontmoeting en voor multifunctioneel gebruik. Ook onze wijk is met dit gedachtegoed 50 jaar geleden door Jan Poot sr. ontwikkeld.

De tentoonstelling en architectuurroutekaart is een initiatief van FASadE (Amersfoort forum voor architectuur, stedenbouw en landschap) in samenwerking met 033fotostad.

Kijk voor meer informatie over de tentoonstelling en de architectuurroute op www.fasade.nl