Eurowoningen viert groots zomerfeest

De viering van 45 jaar Eurowoningen begon bij het zwembad met een gezellige koffie- en theetafel voor de bewoners van het eerste uur. Hier konden zij op informele wijze spreken met de bedenker van het Eurowoning plan, de heer Jan Poot.

LustrumEurowoningen45jr_215
LustrumEurowoningen45jr_225
LustrumEurowoningen45jr_259

Erkentelijkheid voor Jan Poot
Eén van zijn zonen gaf aan dat ze het heel fijn vinden om bij het jubileum aanwezig te zijn.

“Het is voor mijn vader een grote blijk van waardering en erkenning dat zijn project nog steeds zo succesvol is. ”

De heer Poot (91) sprak ontspannen met de bewoners. Verschillende aanwezigen maakten aan hem hun grote woongenot kenbaar. “Ik ben u zo dankbaar dat u dit plan heeft bedacht. Ik woon hier al 43 jaar en ik ga hier nooit meer weg!”, sprak een van de bewoners zeer enthousiast. Diverse bewoners hadden ook foto’s of fotoboeken bij zich, waaruit blijkt hoe dierbaar de wijk voor hen is.

LustrumEurowoningen45jr_249
LustrumEurowoningen45jr_424
LustrumEurowoningen45jr_497

Veilig en groen  wonen
Jan Poot is de bedenker van het plan en Henk Klunder de architect van de Eurowoningen. Door een van de aanwezigen werd Klunder een ‘echte stijlicoon’ genoemd. Op de vraag hoe de heer Poot tot het plan Park Rozendaal is gekomen, gaf hij aan dat hij van vier eisen was uitgegaan: alleen eengezinswoningen, pleinen, verkeersveiligheid en veel groen.

“Door de huizen aan elkaar te bouwen als drive-in-woningen kon het goedkoper, omdat er meer huizen op de bestemde oppervlakte konden worden gebouwd. Ik vond ook belangrijk dat elk huis van de zon kon genieten, voor of achter. En dat er goed zicht was op de kinderen buiten. Wat ook bijzonder was dat er 64 mogelijkheden waren om het huis in te delen.”

LustrumEurowoningen45jr_452
LustrumEurowoningen45jr_331
LustrumEurowoningen45jr_416

Heel Eurowoningen bakt!
Dit jaar had het jubileum een culinaire insteek gebaseerd op het populaire tv-programma ‘Heel Holland bakt’. Op de meeste pleinen hadden enthousiaste bakkers de mooiste taarten gemaakt. ‘s Middag aten de bewoners op hun eigen plein de heerlijke baksels op tijdens een High Tea. De mooiste en/of lekkerste taart werd uitgekozen en ging naar het zwembad om daar later te worden beoordeeld door een professionele jury. Die keuze was niet altijd even gemakkelijk. Op sommige pleinen waren de lekkerste taarten zelfs al op voordat er een keuze was gemaakt.

De winnende taarten
Rond half zes werden de allermooiste pleintaarten gejureerd door een patissier.  Bij de kinderen en de volwsassenen waren drie prijzen te verdelen. Ardennen scoorde bij beide groepen de eerste prijs!

LustrumEurowoningen45jr_512
LustrumEurowoningen45jr_1377
LustrumEurowoningen45jr_1334

Dinner Dance Party bij het zwembad
Na de jurering van de taarten konden de kinderen heerlijk knutselen aan de grote tafel. De catering was inmiddels ook gereed. “Wat is het goed geregeld”, zeiden meerdere bewoners. Men schoof gezellig bij elkaar aan tafel of zat te genieten op het gras. Volledig in navolging van het gedachtegoed van de heer Poot mixten de bewoners van alle pleinen met elkaar en kwam het tot leuke gesprekken. Dj Merah Fredly en de band M&M verzorgden de muziek. Voorzitter Menno Boersma sprak ook nog een kort woord. “Wat is het een mooie feestelijke dag, met prachtig weer. Veel dank aan alle vrijwilligers die dit mogelijk hebben gemaakt!” Het was kortom een zeer geslaagd culinair en swingend jubileum. Op naar de vijftig!