Jaaroverzicht 2012

Beste Rozendalers,

In deze nieuwsbrief vertelt de jeugd over hun ervaringen in ‘hun’ wijk. Ze vinden het hier heerlijk! De zes geïnterviewden verschillen soms wel van mening en er zijn ook enkele kritische noten te lezen. Ze vertellen tevens wat ze graag zouden willen zien in hun wijk. Wij als bestuur zouden ook graag meer wensen en oplossingen van de volwassen bewoners willen horen. Pleinvergaderingen zijn daarvoor indertijd bedacht, maar voldoen kennelijk niet altijd meer, gezien de vaak matige opkomst. Overwin uw aarzeling en ventileer uw ideeën en alternatieven ook in onze richting.
De uitvoering van het IPC plan blijft de gemoederen bezig houden. Zo zorgde de kap van een aantal grote bomen in de wijk soms voor schrikreacties en het leidde in enkele gevallen tot flinke discussies en heftige boosheid. Ik hoop wel dat velen met mij gezien hebben dat na al die winter ellende het groen van de wijk er in de zomer toch weer erg mooi bij stond. De groencommissie doet verder zijn uiterste best om over de ingewikkelde zaken en plannen, en vooral de visie voor korte en lange termijn, te communiceren.
Ondanks het wisselende zomerweer, hebben weer velen van onze topvoorziening, het zwembad, kunnen genieten, met als top het zwembadkamperen, ook dit jaar weer een geweldig evenement. De spanning die aanvankelijk tussen verschillende generaties zwemmers dreigde te ontstaan, werd door de zwembadstaf uitstekend aangepakt en in goede banen geleid.

Het afgelopen voorjaar is er een schoonmaakactie geweest door een aantal vrijwilligers. Zwerfvuil in de wijk werd aangepakt en een aantal water partijen opgeschoond, met medewerking van de gemeente, waarbij o.a. een verkeersbord werd teruggevonden! Voor het komend jaar staat opnieuw een lenteschoonmaak gepland.

Het nieuwe glasvezelnet zorgt nog voor enige verwarring over de mediavoorziening (wat komt via koper achter en wat via glas vóór?). Tot 2017 houden we in ieder geval ons goedkope collectieve Ziggo abonnement. De storing van sommige digitale TV-zenders (o.a. BravaNL) bleek veroorzaakt te worden door het kabelkrant kanaal en is intussen verholpen. De alleen analoog te bekijken kabelkrant blijft wel een probleem, omdat de meeste bewoners digitaal kijken.
Dat blijft voor denkwerk zorgen over oplossingen en dat geldt ook voor drie van de chronische problemen, niet exclusief voor onze wijk, zoals: het parkeren, de kwaliteit van het oppervlaktewater en het vandalisme.

We doen dit in overleg met de gemeente,maar handhaving van welke regels dan ook blijft een lastige kwestie.
Financieel was het verder een goed jaar. De extra bewonersbijdrage ten behoeve van de zwembadvernieuwing kon iets teruggebracht worden. Het jaarverslag van 2011 en de begroting voor 2013 werden overal zeer positief ontvangen.

Een dezer dagen ontvangen jullie ook een uitnodiging van het E-team voor een bijeenkomst in januari. Het E-team legt de vraag voor aan het bestuur, of verduurzaming van de wijk niet een doel voor de groenstichting moet worden. Dat is voor een ieder iets om over na te denken.

Ten slotte wil ik hier graag alle commissies, overige vrijwilligers en betaalde medewerkers nog eens zeer bedanken voor hun inzet.

Namens het voltallige bestuur wens ik iedereen goede feestdagen en een prettige jaarwisseling toe en vooral:

een voorspoedig 2013 ondanks niet gemakkelijke tijden!

Steven Smits,
Voorzitter Groenstichting Rozendaal

LUUK (14): ‘Het is een mooie wijk en voor kinderen is er veel te doen’

‘Ik vind het een gezellige wijk, met zwembad en tennisbaan. Toen ik klein was, was het heel leuk omdat er heel veel kinderen van mijn leeftijd op mijn plein waren. Daar heb ik veel geluk mee gehad. Altijd ging ik na school buiten spelen,vooral op het voetbalveldje. Nu ik op de middelbare school zit is dat anders. Nu ga je meer om met mensen van je eigen school. Voor kleine kinderen is er wel genoeg te doen.

‘Mijn idee is om het zwembad uit te breiden’

Luuk heeft als je ernaar vraagt wel wat idee.n over wat hij zou willen veranderen. ‘Als het kan het zwembad verder uitbreiden, nog wat groter maken en bijvoorbeeld een glijbaan en een bubbelbad erbij. Ik zou ook regelmatig iets willen organiseren, ook voor de oudere kinderen vanaf 12 jaar. Er worden wel leuke dingen georganiseerd zoals het zwembadkamperen en Halloween, maar voor mijn eigen leeftijd niet echt iets. Maar wellicht is het ook niet heel erg nodig, want je gaat al met elkaar om.’

Luuk zou hier later wel willen wonen: ‘Het zijn leuke huizen en de wijk ziet er zelf ook leuk uit. Het is ook goed centraal gelegen in het land, plus je hebt het zwembad en de tennisbaan.’ Het leukste plein vindt hij: ‘Bohemen natuurlijk, omdat ik daar de meeste mensen ken. Ik heb er nog steeds veel contact met iedereen.’ Als rapportcijfer geeft Luuk de wijk een 8.

NAOMI (10): ‘Gewoon wat meer uitstraling’

‘Ik vind het leuk dat ze heel veel leuke dingen organiseren voor de kinderen, zoals Halloween, zwembadkamperen en Pasen voor de kleine kinderen. En dat er veel mensen meedoen met Oud en Nieuw en leuk vuurwerk afsteken. Op het plein ken ik veel kinderen , daarbuiten wat minder. Wat ik jammer vind van de wijk, is dat de huizen van die kiezelsteentjes hebben. Het lijkt zo goedkoop en het gaat zo verkleuren. Er zou iemand voor moeten komen om het schoon te maken.’

Naomi heeft duidelijke ideeën over wat ze in de wijk zou willen veranderen als ze het voor het zeggen had: ‘Ik zou de stenen kiezels aan de buitenkant van de huizen veranderen en meer speeltoestellen in de wijk plaatsen. En meer kleurigheid in de wijk, niet zo grijs. Bijvoorbeeld door bloembakken neer te zetten met kleurige bloemetjes, op de pleinen bij de picknicktafel. Gewoon wat meer uitstraling, zodat wanneer iemand voor het eerst hier komt kijken dan denkt: dit is een kleurige wijk, hier wil ik mijn kinderen laten opgroeien.’

Naomi zou hier later wel een poosje willen wonen, maar dan later naar een groter huis met een grote tuin verhuizen. Zij vindt dat er aan de ene kant wel, maar aan de andere kant ook niet voldoende te doen is in de wijk. ‘Er is meer voor kleinere kinderen dan voor grotere kinderen, vanaf 9 jaar. Het plein is meer voor kleinere kinderen. Er wordt wel voldoende georganiseerd.’ Het leukste plein vindt zij: Gironde. Naomi geeft de wijk niet één, maar twee cijfers:voor de activiteiten in de wijk een 8 en voor de uitstraling van de wijk een 5½.

Ilse (4) en Mats (7): ‘Er moeten alleen meer kastanjebomen komen’

Mats en Ilse spelen en ravotten met hun buurkinderen zowel op het pad als tussen de struiken, vooral als ze hun favoriete spel ‘Oorlogje’ spelen. Ze vinden dat er genoeg te doen is in de buurt: zwemmen en tennissen met hun vader, of vissen op de steiger in de vijver bij Essex. En natuurlijk veel schaatsen op de vijver! De buren van Essex hadden de afgelopen winter samen het ijs schoongemaakt toen het had gesneeuwd, dus kon je daar goed schaatsen. Mats heeft verder gehoord dat er misschien een hut komt op het avontureneiland, dat lijkt hem echt helemaal fantastisch!

Ilse en Mats vinden het wel erg jammer dat Essex geen speelterrein of speeltoestellen op het plein heeft, want het is feitelijk helemaal geen plein. Alle andere pleinen vinden zij leuker dan Essex. Als je aan het voetballen bent is het erg vervelend wanneer mensen boos worden als de bal een auto raakt. Mats stelt dan ook voor dat de auto’s voortaan keurig in vakjes staan, of dat er een voetbalveldje komt met een hek er omheen. Volgens Mats en Ilse wordt er genoeg georganiseerd, bijvoorbeeld de straatbarbecue. Volgend jaar gaan ze voor het eerst meedoen met het zwembadfeest en daar verheugen ze zich nu al op… Mats en Ilse willen hier best graag wonen wanneer ze groot zijn, lekker rustig. En het is zo leuk dat er eekhoorns in je tuin komen. Er moeten alleen meer kastanjebomen in de wijk komen, want van de kastanjes kan je zulke leuke poppetjes maken. Mats en Ilse geven de wijk een 10, het was eigenlijk een 10+ maar omdat Essex net iets minder leuk is blijft het gewoon een 10.

Sascha (13): ‘Vooral zomers is het zwembad de plek’

Sascha zit op het Mondriaan college in Amersfoort en is naast haar huiswerk druk bezig met moderne dans en hiphop. Ze wil later graag danseres worden en daar traint ze hard voor. Sascha heeft altijd met heel veel plezier in de wijk gewoond, vooral ’s zomers is het zwembad dé plek. Hier leerde je ook veel andere kinderen kennen en daardoor werd de buurt alleen maar gezelliger. Er wordt veel georganiseerd zoals: de GarageSale, de pleinfeesten, de buurtbarbecue, Halloween en Sint Maarten.

Vooral op de Garage Sale doet Sascha het goed. Ze verkoopt haar oude spullen en van de opbrengst gaat zij lekker samen met een vriendin nieuwe kleren kopen. Sascha   vindt het wel jammer dat Essex geen echt plein is en ook geen echt pleinfeest heeft. Maar de behoefte om echt iets te willen veranderen aan de wijk heeft zij niet.

Het leukste plein vindt Sascha Henegouwen, waar een tafeltennistafel staat en een doolhof veel speelplezier geeft. Zij wil hier later zelf echter niet gaan wonen. Sascha’s ambities gaan verder. Zij zou namelijk het liefst in Toscane (Italië) gaan wonen en daar haar danscarrière verder uitbouwen. Als rapportcijfer geeft Sascha de wijk een 8, het is gewoon een hele leuke buurt voor kinderen om op te groeien.

Jort (4), Irène (7), Matthijs (6): ‘Graag 2000 speeltoestellen extra’

Het leukste aan onze wijk is het spelen met vriendjes en vriendinnetjes op de pleinen. Matthijs speelt graag op Essex en Ardennen, Irène ook wel op Henegouwen en Jort vooral op de Gironde. Irène vind het jammer dat het klimtoestel op haar plein een beetje kapot is en ze mist vooral schommels op de pleinen. Als zij de baas van de Eurowoningen zouden zijn dan zouden ze allemaal meer speeltoestellen plaatsen op de pleinen. Matthijs wil graag 2000 speeltoestellen extra, en hij zou een grote glijbaan in het zwembad laten bouwen. Ook zou hij grote schermen op de pleinen plaatsen waar je dan met de XBOX spelletjes op kan doen. Irène wil graag op elk plein een schommel plaatsen en regels maken dat je geen anderen mag plagen. Jort zou wel minder huizen willen en meer bomen in de wijk. Hij zou de overgebleven huizen dan blauw willen schilderen om ze wat vrolijker eruit te laten zien. Hij vindt verder dat er nog steeds te veel hondenpoep en afval is, en ziet soms ook glas liggen. Over het leukste plein zijn ze het niet eens. Irène vindt Henegouwen het leukste, Jort Gironde en Matthijs kan niet kiezen om dat er meer pleinen erg leuk zijn. Irène en Jort willen hier graag wonen als zij zelf ook groot zijn, maar Matthijs vind zichzelf nog te jong om nu al te kiezen.

Anna Mae (14): ‘Meer ontmoetingsplaatsen voor jongeren zou leuk zijn’

’Ik vind de pleintjes met de mensen die er wonen heel leuk. En het zwembad vind ik altijd heel gezellig. Je leert er ook andere kinderen kennen van andere pleinen. Het is wel jammer dat je als oudere kinderen elkaar minder vaak ziet. De pleintjes zijn meer voor de kleinere kinderen. Toen ik klein was speelde ik veel buiten, bijvoorbeeld op het avontureneiland. Voor kinderen van mijn leeftijd is er een stuk minder te doen. Als je voor het zeggen had in de wijk wat zou je dan onmiddellijk willen veranderen? ‘Ik zou graag meer licht willen op plekken waar het heel donker is, zoals bijvoorbeeld bij het fietspad tussen Finnmark en Galicië en ook bij het basketbalveldje. En het zou ook leuk zijn om meer plekken te hebben voor jongeren waar je een beetje kunt hangen met vrienden, bijvoorbeeld midden in de wijk.’ Anna Mae vindt dat er op zich in de wijk wel voldoende wordt georganiseerd, zoals het zwembadkamperen. ‘Zeker als je het vergelijkt met andere wijken. Het is alleen wel vooral voor kleine kinderen. Het is misschien leuk om een voetbalwedstrijd te organiseren voor oudere jongens. Het leukste plein vind ik Galicië en als rapportcijfer voor de wijk geef ik een 8, want het is wel een heel gezellige buurt en er zijn veel heel aardige mensen.’