Buurt AED in Rozendaal!

BuurtAED in Rozendaal

Op persoonlijk initiatief van bewoner Andrea van der Poel en met een financiële bijdrage van bewoners van Calabrië, de Hartstichting, Phillips en EHBO-vereniging Leusden is een BuurtAED (Automatische Externe Defibrillator) aangeschaft. Deze heeft een buitenkast met een pincode slot en is aangemeld bij de Hartstichting. Het apparaat is geplaatst aan de buitenzijde van Calabrië 11 en voor burgerhulpverleners beschikbaar voor noodgevallen, zowel binnen als buiten onze wijk. Er was al een AED aanwezig in het zwembad, maar die is niet bereikbaar als het zwembad dicht is. De buurtAED is een welkome aanwinst voor onze wijk.

Mogelijke hartstilstand: 112 bellen!
Ondanks de aanwezigheid van de AED in de wijk moet bij een mogelijke hartstilstand iedereen als eerste en belangrijkste actie 112 bellen!!!!  Na het bellen van 112 wordt  direct de ambulance gestuurd en daarna worden burgerhulpverleners benaderd via een sms.

Burgerhulpverleners
Een burgerhulpverlener is iemand die kan reanimeren en die zich als vrijwilliger heeft aangemeld bij het oproepsysteem via de Hartstichting. Voor een goed werkend oproepsysteem zijn voldoende burgerhulpverleners nodig, verspreid over heel Nederland. In geval van een hartstilstand, krijgt een aantal burgerhulpverleners het bericht om eerst een AED te halen en dan naar het slachtoffer te gaan. Andere burgerhulpverleners worden direct naar het slachtoffer verwezen.

Er worden altijd meerdere burgerhulpverleners opgeroepen. Niet iedereen is altijd beschikbaar of in de buurt van het slachtoffer. Om dit systeem goed te laten verlopen zijn er daarom veel burgerhulpverleners nodig in een 6-Minutenzone.

Kan jij reanimeren en wil je ook levens redden in jouw buurt? Word ook burgerhulpverlener en meld je aan via de Hartstichting.