Asbest in onze Eurowoningen

In onze huizen komt standaard op een aantal plaatsen asbest voor. Dit is destijds gebruikt als brandwerende plaat zoals in veel woningen die gebouwd zijn in de zeventiger jaren.

De asbest vormt geen direct risico: alleen bij het verzagen of boren van het plaatmateriaal komen de vezels in de lucht. Asbest komt voor aan de binnenkant van het verwarmingshok, de binnenkant van de meterkast en in de schoorsteenbuis. Voor het verwijderen hiervan zijn veiligheidsmaatregelen nodig. Ook kan het materiaal niet zomaar gestort worden op het afvalstation.

Kleine hoeveelheden (tot maximaal 35 m2) mogen worden aangeleverd bij Milieustraat ’t Spieghel. Als particulier dien je het asbest dubbel verpakt aan te leveren. Dit is prima te regelen met de op de Milieustraat beschikbaar gestelde folie (dubbel, niet uit elkaar trekken!) en tape. Zorg er in ieder geval voor dat de pakketten in dat geval makkelijk te hanteren zijn.