TV, Internet en Ziggo

De Groenstichting heeft een eigen kabelnetwerk voor de levering van TV/radiosignaal aan de bewoners van de wijk Rozendaal. Sinds een aantal jaren is met Ziggo een collectief contract gesloten voor de levering van dit signaal. De signaallevering is zowel analoog als digitaal. Echter voor ontvangst van het digitale signaal heeft een bewoner een decoder en een smartcard van Ziggo nodig.
Met ingang van 1 januari 2017 heeft de Groenstichting een nieuw collectief contract met Ziggo gesloten voor de duur van 5 jaar voor de levering van het radio/tv signaal.

Wij kopen dus als Groenstichting dit signaal centraal in bij Ziggo (het basispakket TV Z1 van Ziggo). De kosten hiervan zitten in de maandelijkse bijdrage die u aan de Groenstichting moet betalen, maar dan tegen een veel lager tarief. Daarnaast hebben de bewoners de mogelijkheid om zelf extra digitale diensten van Ziggo af te nemen (pluspakketten tv, internet, telefonie). De kosten van extra diensten worden door Ziggo rechtstreeks aan u als bewoner gefactureerd.

Aanmeldingsproblemen

ziggo_logoZiggo hanteert een strikte scheiding tussen particuliere en collectieve abonnementen. De groenstichting heeft een Televisie Op Maat Interactief overeenkomst (collectief abonnement), waarbij in de systemen alle individuele adressen met Radio en TV ingevuld zijn. Voorheen moest men zelf een decoder en smartcard voor de ontvangst van het digitaal signaal in de winkel kopen en vervolgens de smartcard activeren bij Ziggo. Deze mogelijkheid bestaat niet meer. Ziggo stelt standaard een decoder met smartcard beschikbaar (verhuur) waarvoor de vergoeding in het reguliere tarief is opgenomen. Dat betekent in de praktijk dat nieuwe bewoners, die geen decoder hebben en digitale ontvangst willen, zich moeten aanmelden bij Ziggo. Door de strikte scheiding van de afdelingen particulier en zakelijk bij Ziggo levert dit problemen op. Bovendien blijkt Ziggo sinds kort een nieuw klantregistratiesysteem te hanteren, waardoor een nieuwe bewoner – in het geval dat geen afmelding van de oude bewoner heeft plaats gevonden – zich niet kan aanmelden voor digitale tv of extra diensten.  Hierover vindt contact plaats met Ziggo.

In hoeverre het onderstaande nog van toepassing is, komt ook daarbij ter sprake.
Om extra diensten aan te vragen of ( meerdere) smartcards te activeren heeft u een eigen klantnummer nodig. Daarna kunt u bij Ziggo deze diensten afnemen. Als u nog geen klantnummer heeft moet u deze eenmalig aanvragen bij Ziggo (hieraan zijn geen extra kosten verbonden). Deze kunt u aanvragen door een e-mail te sturen aan klantenservice@ziggozakelijk.nl met daarin de volgende gegevens:

• Naam aanvrager
  • Volledige adresgegevens
  • Bankrekeningnummer
  • Factuuradres
  • Welk DTV pakket wenst u extra
  • Welk smartcardnummer moet aangemeld worden?

Een alles in 1 pakket kan worden afgenomen. De prijs is het pakketbedrag zoals op de site van Ziggo vermeld minus het bedrag voor de levering van het standaard tv/radiosignaal ter hoogte van de korting die de Groenstichting heeft bedongen (€ 15,45). Aanmeldingen voor extra diensten lopen gewoon via de website van Ziggo of via 088 nummer.
Omdat het RTV signaal collectief door de groenstichting wordt ingekocht, dient u zich voor vragen en/of klachten over dit signaal te wenden tot de Groenstichting ( CAI@groenstichtingrozendaal.nl). Voor vragen en/of klachten over extra diensten, die u als particulier zelf afneemt van Ziggo, dient u zelf contact op te nemen met Ziggo via de website van Ziggo.

STORINGEN
Omdat de Groenstichting de contracthouder is, is het niet mogelijk als bewoner een storing te melden. Voordat een storing bij Ziggo gemeld wordt moeten we zeker weten dat de oorsprong van het probleem bij Ziggo ligt. Hiervoor hebben we een checklist gemaakt. Het TV/radiosignaal komt aan de achterzijde van de woning binnen. Bij de meeste huizen zit het 1e aansluitpunt achter in de woning op de eerste verdieping aan de trapzijde naast de verwarming en onder de vensterbank.
Checklist TV-Signaal

1. Controleer of de antennestekkers en kabels goed vast zitten
    Het klinkt stom maar je zult net zien …
  2. Controleer of een andere TV in huis wel een goed beeld weergeeft.
  3. Controleer of de stekker van de antenneversterker er wel in zit ( indien aanwezig)
  4. Antennestekkers goed bevestigen en antenneversterker voorzien van stroom
  5. Vraag bij de buren naar de beeldkwaliteit van de TV om te controleren of de storing enkel voor één huis geldt dan wel voor meerdere huizen.
  6. (Deze stap alleen als u Digitale TV ontvangt) Controleer of analoge TV wel beeld geeft en controleer of de smartcard goed in de TV (c.q. in de digitale ontvanger) zit.

Mochten deze stappen uw probleem niet verhelpen, dan kunt u contact opnemen met het CAI aanspreekpunt van de groenstichting (CAI@groenstichtingrozendaal.nl). Zij kunnen een storing voor u melden bij Ziggo.